ساعت توربیلون چیست و چطور کار می‌کند؟ فرق توربیلون با ساعت مکانیکی چیست؟

حالت مطالعه
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ نویسنده | مترجم:

در طی پیشرفت در دنیای صنعت ساعت سازی، شاهد ایجاد فناوری‌های جدید و تغییرات در تولید موتورهای ساعت مچی بوده‌ایم. تمام این تحولات و فناوری‌های جدیدی که تولید شدند، به ایجاد حس راحتی در استفاده برای کاربران منجر شده. بعضی از این فناوری‌ها و تغییرات دستخوش هزینه‌های بیشتری است که البته با آگاهی از نحوه تولید، هزینه زیاد آن توجیه پیدا می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم نحوه عملکرد موتورهای توربیلون، فرق آن با ساعت‌های مکانیکی و دلیل گران بودن ساعت توربیلون را بررسی کنیم.

انواع موتورهای ساعت مچی

اولین ساعت مچی‌های ساخته شده، دارای موتور مکانیکی بودند. موتورهای مکانیکی از بهم پیوستند تعداد زیادی قطعات ریز و چرخ دنده تشکیل شده‌اند که عواملی مانند گرانش زمین، مغناطیس، شوک و … باعث تداخل نمایش زمان در این نوع ساعت‌ها می‌شود. در پی برطرف کردن این مشکل و رقابت با برندهای ساعت ساز سوئیسی، برند‌های ژاپنی با تولید ساعت کوارتز وارد عرصه ساعت سازی شدند. کوارتز‌ها جایگزین خوبی از لحاظ کمتر بودن هزینه ساخت و دقت بالا بر ساعت‌های مکانیکی شدند. اما این موضوع که ساعت‌های مکانیکی همیشه در بین دوستداران ساعت مچی طرفدار بیشتری دارد، بر هیچکس پوشیده نیست. اکثر کلکسیونرها و دوستداران ساعت مچی، خرید ساعت مکانیکی را از لحاظ اصالت و ماهیت ساعت ترجیح می‌دهند.

 در واقع اینطور می‌شود بیان کرد که توربیلون‌ها برای بهبود در نقص دقت نمایش زمان ساعت‌های مکانیکی تولید شدند. به علت پیچیدگی در تولید چنین موتورهای با دقت و پر هزینه‌ای، موتور توربیلون اکثرا در ساعت‌های گران قیمت و لوکس به کار برده می‌شود. این نوع موتور که به عنوان یک قابلیت منحصر به فرد در ساعت‌ها شناخته می‌شود، یکی از عناصر رقابتی بین قدرتمندترین برند‌های ساعت ساز دنیا هم هست. چرا که تولید چنین موتوری با دقت بالا و با در نظر گرفتن ظرافت بر روی بهم پیوستن قطعات ریز، کار هر کسی نیست. پس به طور کلی می‌توانیم بگوییم ساعت‌های مکانیکی معمولی به دو دسته بندی کوکی و اتوماتیک یا ترکیب هر دو این موتورها تقسیم می‌شوند. و موتورهای توربیلون مدل پیشرفته تر در بین مکانیکی‌ها برای بهبود در دقت نمایش زمان هستند.

عملکرد و ساخت موتور توربیلون به چه نحوی است؟

موتور توربیلون در سال 1975 میلادی اختراع شد و در 26 ژوئن 1801، شخصی به نام آبراهام لوئیس برژه (Abraham Louis Breguet) آن را به ثبت رساند.اولین ساعت توربیلون با وزنی حدود صد کیلوگرم توسط آبراهام لوئیس برژه برای ناپلئون طراحی شد که در یکی از سفرهایش همراه او بود.

اهمیت ساخت موتور توربیلون برای کمتر کردن اثر نیروی گرانش بر روی قطعات موتور مکانیکی و نمایش بدون تلرانس زمان شناخته می‌شود. در پی تاثیری که نیروی گرانش بر روی چرخ و فنر تعادل برای تنظیم کننده زمانبندی فعالیت چرخ دنگ می‌گذارد، در این نوع موتور ساعت یک قطعه بالانس کننده بر روی چرخ دنگ اضافه شده تا به بهبود زمانبندی کمک کند.

بهترین روش برای جلوگیری از خارج شدن منظم نمایش زمان در ساعت‌های مکانیکی، ایجاد نوسانات منظم بدون در نظر گرفتن جهت قرار گیری چرخ دنگ در موتور مکانیکی است. نیروی گرانش تاثیر مستقیمی بر روی چرخ دنگ دارد و بهم زدن نظم این قطعه، بر روی تلرانس چند دقیقه‌ای در نمایش زمان اثر گذار است. با تولید موتور توربیلون به نحوی که جهت‌های مختلف را بتواند ایجاد کند و تحت تاثیر گرانش قرار نگیرد، این مشکل به حد زیادی برطرف شده. یک توربیلون در هر دقیقه بطور تقریبی یک دور چرخش کامل دارد. که این کار باعث می‌شود حتی اگر ساعت بصورت عمودی و ثابت باشد، محاسبه زمان در چهار موقعیت عمودی بهبود پیدا کند. لازم به ذکر است که اهمیت حفظ تعادل فقط در زمانی که ساعت به صورت عمودی قرار میگیرد اهمیت دارد و در موقعیت افقی تحت تاثیر گرانش نیست.

دلیل گران بودن قیمت ساعت‌های توربیلون

بطور کلی ساعت‌های مکانیکی به نسبت ساعت‌های کوارتز، بخاطر پیچیدگی در تولید و وصل شدن تعداد زیاد قطعات ریز بهم گران قیمت هستند. این موضوع در ساعت توربیلون هم بیشتر به چشم میاید. تولید و بهم پیوستن قطعات داخل موتورهای ساعت هرچقدر تعداد این قطعات بیشتر باشد سخت تر است. همچنین ساخت موتورهای با دقت بالا توسط کمپانی‌های محدودی امکان پذیر است. که البته تولید ساعت با موتور توربیلون بیشتر برای به رخ کشیدن قدرت برندهای ساعت ساز است و به عنوان یک ویژگی لوکس و منحصر به فرد در ساعت‌های ویژه به کار می‌رود. معمولا ساعت‌هایی که موتور آنها توربیلون هستند بخاطر نشان دادن ارزش و میزان لوکس بودن ساعت، از دیگر قطعات گرانبهایی مانند الماس، یاقوت، سنگ‌های قیمتی، بند‌های چرم طبیعی نادر و … هم برخوردارند. همه این موارد باعث گران قیمت شدن ساعت توربیلون می‌شود.

انواع موتورهای توربیلون 

کمپانی‌ها و ساعت سازان زیادی در طی این سال‌ها تلاش در تولید نسخه‌های جدید موتور توربیلون دارند. بر همین اساس نوع ساخت توربیلون‌ها به چند مدل متفاوت تقسیم می‌شوند:

  • توربیلون دو محور Double-axis Tourbillon: ساخته شده توسط آنتونی رندال در ژانویه سال 1977

  • توربیلون دوبل و چهارتایی Double and Quadruple Tourbillon: ساخته شده توسط کمپانی Greubel Forsey در سال 2005

  • توربیلون سه محور Triple-axis Tourbillon: ساخته شده توسط آرون بسی در سال 2007

  • توربیلون معلق Flying Tourbillon: ساخته شده توسط آلفرد هلویگ در سال 1920

نظر شما درباره ساعت‌های توربیلون چیه؟ به نظر شما کدام نوع موتور ساعت‌های مچی بهتر هستند و چرا؟ اگر تجربه استفاده از ساعت مچی توربیلون دارید، حتما نظرتون رو با ما به اشتراک بزارید.

 

ساعت توربیلون چیست و چطور کار می‌کند؟ فرق توربیلون با ساعت مکانیکی چیست؟
امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این محتوا فقط با ذکر منبع و آدرس " سایت ایران تایمر " مجاز است.
محصولات پیشنهادی ما برای شما
نظرات کاربران
مرتب سازی بر اساس:
عضو شوید، نظر خود را ثبت کنید، امتیاز بگیرید و رایگان محصول بخرید اطلاعات بیشتر
کد امنیتی را وارد نمایید. تغیر کد امنیتی
ثبت به عنوان میهمان ورود و ثبت نظر
آخرین محصولات دیده شده


بستن فرم