نکاتی برای نگهداری از ساعت‌هایی که باتری خورشیدی دارند + نقد و بررسی

حالت مطالعه
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ نویسنده | مترجم:

ساعت مچی سولار یا خورشیدی یکی از اقدامات مفید و کمک کننده به محیط زیست است که در صنعت ساعت سازی به کار گرفته شد. داشتن ساعت مچی سولار از نظر دوام و پایداری می‌تواند سرمایه گذاری خوبی برای هر شخص باشد. اما قبل از اقدام به خرید ساعت مچی از خودتان باید بپرسید که آیا به داشتن ساعت خورشیدی نیاز دارید؟ و اگر یک ساعت مچی سولار دارید، چطور می‌توانید از آن مراقبت کنید؟ ساعت‌های خورشیدی به گونه ای طراحی شده اند که بادوام و قابل اعتماد باشند، اما برای حفظ عملکرد درست نیاز به مراقبت دارند. در اینجا چند نکته ضروری برای مراقبت از ساعت خورشیدی شما آورده شده است.

ساعت مچی سولار چیست و چه ویژگی‌های برتری دارد؟

نحوه عملکرد و ایجاد نیرو در ساعت خورشیدی یا سولار بطور ساده، تبدیل انرژی نور (گرمایی) به انرژی الکتریکی است. بطور دقیق‌تر در فناوری ساعت‌های سولار، از یک پنل خورشیدی زیر شیشه و صفحه ساعت استفاده می‌شود که به آن پنل خورشیدی می‌گویند. این پنل خورشیدی با دریافت نور طبیعی خورشید یا نور مصنوعی محیط، انرژی گرما را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و از این طریق باتری قابل شارژ داخل ساعت شارژ می‌شود. 


ساعت مچی سولار

انرژی بدست آمده در باتری قابل شارژ موجب این می‌شود که اگر ساعت در جایی قرار گرفت که در معرض نور نبود (مثل زیر آستین لباس یا در شب و …) همچنان نیرو برای نمایش زمان را داشته باشد، البته این مستلزم کسب نیروی کافی است. در بعضی از این باتری‌های قابل شارژ مانند باتری لیتیوم که اکثرا در ساعت سیتیزن سولار استفاده می‌شود، مدت زمان ذخیره انرژی تا چندین ماه ادامه میابد. به این صورت که بعد از کسب نیروی کافی و ذخیره انرژی، اگر ساعت در محیطی قرار گرفت که در معرض نور نبود، با متوقف شدن حرکت ثانیه شمار، اصطلاحا به حالت خواب (ذخیره انرژی) می‌رود. سپس مجددا که ساعت با نور تماس داشته باشد، عقربه ثانیه شمار شروع به حرکت و ساعت سولار شما فعال می‌شود. میزان ذخیره انرژی باتری قابل شارژ در بین ساعت‌های سولار دارای اهمیت و البته موضوعی برای رقابت بین برندهای سازنده ساعت خورشیدی است.

 می‌توانیم کمپانی سیتیزن را اولین پیشگام در بهبود و رشد ساعت‌های خورشیدی در صنعت ساعت سازی معرفی کنیم. در دهه 1990 که سیتیزن فروش ساعت‌های خورشیدی را آغاز کرد، تا به امروز شاهد پیشرفت چشمگیری در این فناوری هستیم. دلیل این پیشرفت هم رقابت عجیبی است که بین برندهای قدرتمند دیگر مانند سیکو، کاسیو، اورینت، یونگهانس و … با سیتیزن شکل گرفت. اما بطور واقع بینانه اگر نگاه کنیم، ساعت سیکو و ساعت سیتیزن در تولید فناوری سولار بیشترین سهم بازار را با رقابت تنگاتنگ با هم دارند. شناخت نوع عملکرد فناوری سولار یا خورشیدی، در ادامه به شما در خرید و نگهداری ساعت سولار کمک کنندست.

فرق ساعت خورشیدی، ساعت سولار یا ساعت اکودرایو؟

هر 3 این اصطلاحات درباره یک فناوری است و آن هم همان فناوری ذخیره انرژی خورشیدی است. اما سیتیزن به عنوان اولین پیش قدم در تولید ساعت‌های خورشیدی، ساعت‌هایی که این فناوری را دارند با نام ساعت اکودرایو سیتیزن وارد بازار می‌کند. که البته تمام ساعت‌های پرچمدار سیتیزن، بلا استثنا دارای فناوری اکو درایو (Eco- Drive) هستند. پس هر جا این 3 کلمه را دیدید، بدانید که به یک مفهوم هستند. استفاده از این فناوری در همه سبک‌های ساعت از کلاسیک تا اسپرت و صفحه دیجیتالی‌ها امکان پذیر است. اما بیشتر کمپانی ها در تولید ساعت اسپرت از ویژگی سولار استفاده می‌کنند.

فرق ساعت باتری با ساعت خورشیدی؟

  • ساعت‌های باتری معمولی عمر کوتاه‌تری نسبت به ساعت‌های خورشیدی دارند
  • نهایت عمر باتری ساعت‌های کوارتز معمولا 4-5 سال و ساعت‌های سولار بین 10-14 سال است
  • انرژی ساعت‌های باتری از حالت پر به حالت خالی می‌رود
  • انرژی ساعت‌های سولار توسط سلول‌های خورشیدی داخل صفحه ساعت، قابلیت شارژ شونده دارند

7 نکته برای مراقبت از ساعت‌های خورشیدی:

به یاد داشته باشید، هر ساعت خورشیدی ممکن است دستورالعمل‌های مراقبت خاصی داشته باشد. بنابراین همیشه بهتر است از دستورالعمل‌های سازنده برند ساعت برای مدل خود استفاده کنید. اما با پیروی از این 7 نکته کلی برای مراقبت از ساعت‌های خورشیدی، می‌توانید سال‌ها از عملکرد قابل اعتماد و طراحی شیک آن‌ها لذت ببرید.

1- قرار گرفتن ساعت سولار در معرض نور خورشید:


برای شارژ کردن ساعت‌ سولار به خصوص ساعت‌هایی که مدت زمان طولانی در جعبه خود قرار داشتند، باید مدت زمان بیشتری در معرض نور خورشید قرار بگیرند. پیشنهاد ما در استفاده اولیه ساعت‌های سولار این است که در چند بار اول از نور خورشید برای شارژ کافی استفاده کنید. بعد از آن کم کم نور محیط هم می‌تواند جوابگوی نیاز شارژ باتری باشد. برای شارژ مستقیم با نور خورشید، آن را نزدیک پنجره یا در فضای باز مطمئن قرار دهید تا سلول‌های خورشیدی بتوانند نور خورشید را جذب کنند. هر چند هفته یکبار حداقل چند ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

2- زمان شارژ درست ساعت خورشیدی:


برای بهینه سازی عملکرد ساعت خورشیدی خود، ضروری است که آن را طبق دستورالعمل‌های توصیه شده توسط کمپانی مارک ساعت مچی‌تان شارژ کنید. شارژ بیش از حد یا کمتر از حد میزان هم می‌تواند بر دقت و ذخیره انرژی آن تاثیر بگذارد. در صورت نداشتن هیچ گونه شارژی، معمولا با قرار دادن 2 الی 3 ساعت زیر نور مستقیم انرژی اولیه جهت شروع حرکت ساعت بدست میاید. بیشتر ساعت‌های خورشیدی دارای نشانگری هستند که میزان باتری را نشان می‌دهد. بهتر است ساعت را زمانی شارژ کنید که سطح باتری کم است یا نشان می‌دهد که نیاز به شارژ دارد. از شارژ بیش از حد ساعت با قرار دادن آن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی بیش از حد توصیه شده خودداری کنید. اما هر چند هفته یکبار حداقل چند ساعت باید ساعت سولار را در معرض نور خورشید قرار دهید.

3- اجتناب از قرار دادن دماهای شدید:


در حالی که ساعت‌های خورشیدی برای مقاومت در برابر دماهای مختلف طراحی شده اند، اما بهتر است از قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای شدید خودداری کنید. دمای بالا می‌تواند بر اجزای داخلی ساعت تأثیر بگذارد و کارایی باتری را کاهش دهد. همچنین از قرار دادن ساعت خود در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی بخصوص روی سطوح سوزان و داغ خودداری کنید. حواستان باید باشد که ساعت سولار خود را برای شارژ کردن اگر در جایی قرار میدهید، آن را فراموش نکنید. درست مانند گوشی هوشمندتان، ساعت شما در معرض حرارت بسیار بالایی قرار می‌گیرد که می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. به طور مشابه، دمای بسیار سرد می‌تواند بر دقت و عملکرد ساعت تأثیر بگذارد. اگر در منطقه ای با دمای بسیار پایین زندگی می‌کنید، ساعت خود را زیر آستین بپوشید یا روی ساعتی با طراحی مقاوم در برابر دمای سرد سرمایه گذاری کنید.

باتری ساعت سولار


نحوه شارژ ساعت خورشیدی


4- شارژ کردن باتری سولار در پاییز و زمستان:

در طول ماه‌های پاییز و زمستان، مطمئن شوید که 5 تا 6 ساعت شارژ ماهیانه را دریافت می‌کنید، زیرا نور خورشید ضعیف‌تر است. همچنین ممکن است مستعد پوشیدن آستین‌های بلندتر باشید که صفحه ساعت را می‌پوشاند.

5- ساعت سولار را در جای درست نگهداری کنید:

زمانی که ساعت خورشیدی خود را نمی‌پوشید، آن را در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. یک جعبه ساعت مخصوص نگهداری از ساعت مچی یا یک کیسه پارچه ای نرم می‌تواند در برابر گرد و غبار، خط و خش و آسیب احتمالی محافظت کند. از نگهداری ساعت خود در محیط‌های بسیار مرطوب خودداری کنید، زیرا رطوبت می‌تواند بر عملکرد آن تاثیر بگذارد.

6- میزان ضد آب ساعت را حتما چک کنید:

نکته دیگر برای مراقبت از ساعت‌های خورشیدی این است که قبل از قرار گرفتن در معرض آب، میزان ضد آب ساعت را بررسی کنید. در حالی که برخی از ساعت‌های خورشیدی در برابر آب مقاوم هستند و برای شنا یا فعالیت‌های مرتبط با آب مناسب هستند، اما بعضی از آنها اینگونه نیستند. دستورالعمل‌های سازنده در مورد مقاومت در برابر آب را دنبال کنید و اگر ساعت برای آن طراحی نشده است، از زیر آب بردن آن خودداری کنید.

7- نگهداری و تمیز کردن ساعت سولار:

از بین تولید کنندگان قدرتمند ساعت مچی سولار، ساعت کاسیو را بالاتر مثال زدیم. اکثر افرادی که ساعت کاسیو سولار خریداری می‌کنند، به دلیل مقاومت و استحکام ساعت‌های این برند فراموش می‌کنند که ممکن است ساعت مچی کثیف شود. اگر ساعت مچی سولار شما نیاز به تمیز کاری داشت، از یک دستمال نرم مانند دستمال جیرهای عینک برای غبارروبی آن استفاده کنید. در خصوص همه ساعت‌های سولار، صرف نظر از برندی که دارند، از هیچ ابزار سخت و سفتی برای تمیز کردن استفاده نکنید. به خصوص حواستان به شیشه ساعت باشد که آسیبی نبیند. برای تمیز کردن عمیق‌تر، ساعت خود را هر چند سال یک بار به یک تعمیرکار حرفه ای برای سرویس نشان دهید.

نگهداری از ساعت خورشیدی

میزان نگهداری انرژی در باتری ساعت سولار چقدر است؟

اگر فکر می‌کنید مدام باید ساعت سولار را شارژ کنید، باید بگوییم این اشتباه است. از زمان ظهور ساعت‌های خورشیدی، پیشرفت‌های گسترده در ظرفیت ذخیره‌سازی و بهره‌وری انرژی سلول‌های خورشیدی به ساعت‌ها، آنها را بسیار کاربردی‌تر کرده است. ممکن است از دانستن اینکه گفته می‌شود ساعتی مانند ساعت Eco-Drive سیتیزن از 45 روز تا 5 سال بدون شارژ بیشتر کار می‌کند، شوکه شوید. آیا این عدد برای شما بعید به نظر می‌رسد؟ خود کمپانی سیتیزن ادعا می‌کند که ساعت‌های Eco-Drive بین 45 روز تا 5 سال کار می‌کنند (در مورد مدل‌هایی که دارای قابلیت صرفه جویی در مصرف انرژی هستند)، حتی اگر ساعت با باتری پر در مکانی که نور وجود ندارد قفل شده باشد. اکثر مدل‌های موجود دارای ذخیره انرژی 180 روزه نیز هستند. ساعت‌های خورشیدی به گونه ای طراحی شده اند که به طور مداوم کار کنند، و اگر به طور منظم در معرض نور قرار گیرند، این کار را انجام می‌دهند. بهتر از همه، ساعت‌های خورشیدی انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند که به راحتی در طول استفاده روزانه و معمولی دوباره پر می‌شود.

سوالات متداول درباره شارژ کردن ساعت سولار و نگهداری از آن:

1. اگر انرژی ساعت خورشیدی کاملا تمام شد، چه باید کرد؟

سعی کنید آن را مرتباً شارژ کنید و مطمئن شوید که هر ماه یک بار آن را در کنار پنجره به مدت 5 تا 6 ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید و صفحه آن رو به خورشید باشد. در صورت عدم استفاده از ساعت، حتما آن را در محیطی قرار دهید که برای شارژ مجدد در معرض نور قرار گیرد.

2. آیا باتری سولار در ساعت‌های خورشیدی خراب می‌شوند؟

باتری ساعت‌های سولار در واقع ممکن است آسیب ببینند.برای مثال اگر ولتاژ بسیار کم شود، ساعت به مدت 2 سال در تاریکی رها شود یا اگر ساعت را در معرض دمای بالا قرار دهید، مانند شارژ شدن در آفتاب بسیار داغ و بدون خنک کردن، باتری ممکن است آسیب ببیند.

3. باتری ساعت سولار هم نیاز به تعویض دارد؟

فناوری سلول خورشیدی در زیر صفحه ساعت است که باعث ذخیره انرژی می‌شود و حالت کمکی دارد. اما به‌ این معنا نیست که ساعت سولار نیاز به تعویض باتری ندارد!‌ این باور کاملا اشتباه است. ساعت خورشیدی زیر مجموعه ساعت‌های کوارتز است. با‌ این تفاوت که نوع باتری ساعت‌های سولار نسبت به ساعت کوارتز معمولی کمی‌ متفاوت‌تر هستند و رنج قیمتی آنها یک مقدار بالاتر است. اما هزینه تعویض‌ این نوع باتری‌ها آن هم تقریبا هر 10 سال، توجیه بیشتری دارد.

4. یک ساعت خورشیدی چقدر باید دوام بیاورد؟

باتری ساعت مچی سولار بسته به مدل و کاربرد آن تا 10 سال عمر می‌کند. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که عمر طولانی و قابل اعتمادی داشته باشد، بنابراین لازم نیست اغلب نگران تعویض آن باشید.

خرید ساعت مچی سولار (ساعت خورشیدی) به صرفه است؟


مزیت‌های ساعت خورشیدی تمام دلایلی هستند که خرید آن را به صرفه و توجیه می‌کنند. از مزایای ساعت‌های سولار می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • شارژ شدن آسان و سریع
  • ذخیره انرژی طولانی مدت
  • دوستدار و سازگاری با محیط زیست
  • کاهش هزینه بابت تعویض باتری در کوتاه مدت
  • عمر طولانی به نسبت ساعت‌های کوارتز معمولی
  • دقت بالا در نمایش زمان به نسبت ساعت‌های مکانیکی
  • قابلیت شارژ شدن باتری سولار با هر نوع منبع نور (طبیعی و مصنوعی)
  • بطور کلی خرید ساعت‌های خورشیدی را به افرادی که می‌خواهند در هزینه و زمان خود صرفه جویی کنند و یک ساعت مچی با دوام و با طول عمر بالا داشته باشند، حتما توصیه می‌کنیم.



شارژ باتری ساعت سولار

سخن اخر:

 در آخر اگر تا به حال تجربه خرید ساعت مچی سولار را نداشتید، پیشنهاد میکنیم حتما از بین برندهای صاحب نام در این فناوری یک ساعت خورشیدی برای خودتان انتخاب کنید. چون قطعا از میزان کیفیت و دوام عمر بالای آن شگفت زده خواهید شد. در مقالات قبلی بطور کامل‌تری ساعت‌های خورشیدی را نقد و بررسی کردیم. از تفاوت‌های ساعت خورشیدی با ساعت‌های مکانیکی و باتری صحبت کردیم که پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از خرید ساعت خورشیدی آن‌ها را مطالعه کنید. و اگر ساعت سولار دارید و میخواهید عمر طولانی‌تری داشته باشد، موارد گفته شده در این مقاله را جدی بگیرید و رعایت کنید. هر چقدر مراقبت بیشتری از ساعت مچی‌تان داشته باشید، هزینه کمتری بابت تعمیر یا تهیه یک ساعت جدید خواهید داشت. مراقبت خودتون و ساعت‌هاتون باشید.

نکاتی برای نگهداری از ساعت‌هایی که باتری خورشیدی دارند + نقد و بررسی
امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این محتوا فقط با ذکر منبع و آدرس " سایت ایران تایمر " مجاز است.
محصولات پیشنهادی ما برای شما
نظرات کاربران
مرتب سازی بر اساس:
U_85218: ۲۵ آذر ۱۴۰۲
چه جالب
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (1) خیر (0)
عضو شوید، نظر خود را ثبت کنید، امتیاز بگیرید و رایگان محصول بخرید اطلاعات بیشتر
کد امنیتی را وارد نمایید. تغیر کد امنیتی
ثبت به عنوان میهمان ورود و ثبت نظر
آخرین محصولات دیده شده


بستن فرم