فرق کرنوگراف و تاچومتر در ساعت مچی

حالت مطالعه
شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ نویسنده | مترجم:

کرنوگراف و تاچومتر در ساعت، 2 قابلیت پرطرفدار‌اند که اکثرا مفهوم این 2 عبارت اشتباه گرفته می‌شود. در واقع بهتر است اینطور بگیم که هر 2 قابلیت عملکرد مشابه دارند، اما کارایی آنها متفاوت است. در ادامه مطلب این 2 ویژگی پرطرفدار ساعت مچی‌ها را بیشتر بررسی می‌کنیم.

کرنوگراف چیست؟

کرنوگراف یک ابزار مفید و پرکاربرد در ستاره شناسی بود که توسط لوئی موینت در سال 1816 ابداع شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما به کار گرفتن این ویژگی در ساعت مچی‌ها توسط دستور لوئی هجدهم انجام شد. چرا که پادشاه در آن زمان نیاز داشت اسب سواری اش را با ابزاری مانند کرنوگراف اندازه گیری کند. به این طریق بود که کرنوگراف‌ها در صنعت ساعت به کار گرفته شدند. 

عملکرد کرنوگراف توضیح ساده ای دارد. کرنوگراف به معنای اندازی گیری انجام یک کار یا فعالیتی مانند ورزش، آشپزی و … است. شاید در اوایل بیشتر کرنوگراف‌های دیجیتالی مخصوص ورزش پراستفاده بودند. اما با پیشرفت صنعت ساعت سازی این قابلیت با دقت بالاتر در ساعت‌ها باعث شده تا کمتر به سراغ کرنوگراف‌های دیجیتالی برویم. بخاطر نوع پیچیدگی این قابلیت در ساعت کرنوگراف، قیمت بالاتری هم به نسبت دارد که خب قابل درک است.

نحوه استفاده از کرنوگراف ساعت:

در ظاهر ساعت کرنوگراف دار، معمولا چند دایره کوچک داخل صفحه ساعت مشاهده می‌کنید که برحسب ثانیه، دقیقه و ساعت شمار هستند. و برای استفاده از کرنوگراف از 2 دکمه پرسی در بالا و پایین دسته کوک اصلی ساعت استفاده می‌شود. ممکن است در بعضی از ساعت‌های کرنوگراف دار، عقربه ثانیه شمار بلند مربوط به کرنوگراف باشد و دایره کوچک با نوشته (sec) و اعداد 1 تا 60، ثانیه شمار اصلی ساعت باشد. این موضوع را زمانی متوجه می‌شوید که دکمه بالایی دسته کوک را فشار دهید تا کرنوگراف شروع به حرکت کند. برای نگه داشتن کرنوگراف نیاز هست مجدد دکمه بالای دسته کوک را فشار دهید، و برای صفر کردن عقربه‌ها، دکمه پایین دسته کوک را باید فشار دهید تا عقربه‌ها به حالت اولیه خود برگردند.

تاچومتر چیست؟

توضیح عملکرد تاچومتر (تاچی متر یا سرعت سنج) در ساعت، به نسبت کرنوگراف کمی‌پیچیده‌تر است. ظاهر ساعت تاچومتر به این صورت است که دور قاب ساعت اعدادی از 60 تا 500 را مشاهده می‌کنید. معمولا ساعت تاچومتر دار، ظاهری مدرن و کمی‌اسپرت‌تر دارد. همچنین اکثر این ساعت‌ها از قابلیت کرنوگراف هم بهره مندند. اما خب عملکرد آنها متفاوت است.در توضیح عملکرد تاچومتر باید گفت این ابزار می‌تواند سرعت حرکت جسم و فاصله میان دو نقطه را اندازه گیری کند. 

اندازه گیری سرعت با تاچومتر در ساعت:

برای سرعت سنجی حرکت یک جسم، باید نقطه آغاز و پایان (معمولا فاصله 1 کیلومتری ) مشخص شده باشد. با شروع حرکت جسم کرنومتر را به حرکت در بیاورید و در نقطه پایان، آن را متوقف کنید. عددی که عقربه کرنومتر بر روی اعداد تاچومتر (دور قاب ساعت) نشان میدهد، میانگین سرعت جسم است. این ویژگی در مسابقات رالی یا مسافرت‌ها با وسیله نقلیه پرکاربرد‌تر است.

اندازه گیری مسافت با تاچومتر در ساعت:

برای این کار باید سرعت حرکت جسم ثابت باشد. از زمانی که جسم شروع به حرکت می‌کند، عقربه کرنومتر را به حرکت در بیاورید تا زمانی که عقربه به سرعت جسم در اعداد تاچومتر (دور قاب) برسد و آن را متوقف کنید. در آن زمان مشخص می‌شود که شئ مسافت مشخص شده را در مدت زمان تعیین شده با سرعت ثابت طی کرده.

نتیجه گیری:

شاید در هنگام خرید ساعت مچی، متوجه فرق بین ساعت کرنوگراف دار و ساعت تاچومتر دار نشوید و فکر کنید هر دو مشابه هستند. اما اینطور نیست. در واقع ساعت کرنوگراف دار تنها یک ابزار اندازه گیری زمان در حین انجام یک کار و فعالیت است. اما ساعت تاچومتر دار(سرعت سنج) سرعت حرکت یک جسم در فاصله مشخص و فاصله بین 2 نقطه مشخص را اندازه گیری می‌کند. و به این نکته هم توجه کنید که معمولا ساعت‌های تاچومتر دار از قابلیت کرنوگراف هم برخوردارند. برای دیدن جدید ساعت‌های کرنوگراف دار و تاچومتر دار، سایت ما بهترین مرجع برای شماست. اگر سوالی درباره این 2 قابلیت داشتید پاسخگوی شما هستیم.

 

فرق کرنوگراف و تاچومتر در ساعت مچی
امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این محتوا فقط با ذکر منبع و آدرس " سایت ایران تایمر " مجاز است.
محصولات پیشنهادی ما برای شما
نظرات کاربران
مرتب سازی بر اساس:
امیر: ۸ آبان ۱۴۰۱
به نظرم ساعت های مدل جی شاک از برند کاسیو کورنوگراف های با دقت بالا را دارا می باشند
من جهت برنامه های ورزشی از این مدل ساعت استفاده کردم و در زمان بندی کمک شایانی به من شده است
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
ایران تایمر: ۹ آبان ۱۴۰۱
سلام دوست عزیز ممنون از نظر درست و کارامدتون
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
ایران تایمر: ۹ آبان ۱۴۰۱
ممنون از اینکه نطرتون رو به اشتراک میزارید
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
امیر: ۸ آبان ۱۴۰۱
کرنوگراف های پیچیده تر از امکانات بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند چندین شماره گیری فرعی برای اندازه گیری دقیق ثانیه ها، دقیقه ها، ساعت ها و حتی دهم ثانیه نیز داشته باشند.
دارا بودن کورنوگراف دقیق یکی از ویژگی های ساعت های کاسیو است که برای من بسیار سودمند بوده است
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
ایران تایمر: ۹ آبان ۱۴۰۱
ممنون از توضیحات کامل شما دوست عزیز
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
امیر: ۷ آبان ۱۴۰۱
این موارد بیشتر برای فعالیت های ورزشی کاربرد دارد و بسیار کارامد هستند
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (1) خیر (0)
ایران تایمر: ۸ آبان ۱۴۰۱
بله بیشتر برای ورزش مناسب هست و البته برای دانش آموزان کنکوری :)
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
عضو شوید، نظر خود را ثبت کنید، امتیاز بگیرید و رایگان محصول بخرید اطلاعات بیشتر
کد امنیتی را وارد نمایید. تغیر کد امنیتی
ثبت به عنوان میهمان ورود و ثبت نظر
آخرین محصولات دیده شده


بستن فرم