انواع مختلف قفل‌های طراحی شده در ساعت‌ها چگونه است؟

حالت مطالعه
یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ نویسنده | مترجم:

شاید جزئی از ساعت مچی که کمتر به آن توجه می شود، قفل آن باشد. قطعا تمام اجزای ساعت مچی مهم است اما تمام کننده کار که ساعت را روی دست شما نگه میدارد، قفل ساعت مچی است. قفل‌های ساعت مچی انواع مختلفی دارند و بر اساس بند ساعت انتخاب می شوند. اما چرا انتخاب قفل ساعت مچی و شناخت انواع آن مهم است؟ در ادامه بیشتر به شما توضیح می دهیم.

قفل ساعت مچی چرا اهمیت دارد؟

از آنجایی که قرار است مدت زمان زیادی ساعت مچی‌تان روی دست شما باشد، قطعه نگهدارنده ساعت روی مچ شما باید مطمئن باشد. همچنین نباید مزاحمتی برای شما داشته باشد. یکی از بهترین مشاوره‌هایی که میتوانیم در خصوص انتخاب قفل ساعت به شما بگوییم، در خصوص قفل ساعت بند چرمی است. ساعت‌های بند چرمی معمولا قفل سگکی دارند که در طول زمان و یا چند بار استفاده، به خاطر نوع قفل ممکن است حالت بند تغییر کند. بنابراین قفل‌های پروانه‌ای را پیشنهاد میدهیم که یکبار فقط بند ساعت را تنظیم می کنید و دفعات بعد در زمان باز و بسته کردن ساعت، بند چرم آسیب کمتری می بیند. در ادامه انواع قفل‌های ساعت مچی و نوع استفاده آنها را با هم بررسی می کنیم.

انواع قفل در ساعت مچی‌ها:

  1. قفل سگکی:

این نوع قفل جزو رایج‌ترین و معروف‌ترین قفل ساعت مچی‌هاست. قفل‌های سگکی عملکردی مشابه به کمربند دارند و جزو ساده‌ترین قفل‌ها هستند. به احتمال زیاد این نوع قفل را روی بند ساعت چرمی، پلاستیکی یا حتی پارچه‌ای دیدید. همانطور که بالا اشاره کردیم، این نوع قفل برای بندهای چرمی چندان مناسب نیست. اما برای ساعت‌های بند پلاستیکی (مثل ساعت جی شاک کاسیو) یا بند پارچه‌ای‌ها مناسب‌تر است. جنس به کار رفته در این نوع قفل اغلب استیل ضد زنگ است. اما از جنس‌های دیگری مانند پلاتین یا تیتانیوم هم ممکن است استفاده شود.

  1. قفل تاشو یا یک طرفه:

مانند قفل‌های سگکی این نوع قفل، برای ساعت‌های بند فلزی بیشتر به کار می رود. جنس به کار رفته در این نوع قفل ساعت، بستگی به جنس بند ساعت دارد. می تواند از جنس استیل ضد زنگ، تیتانیوم، سرامیک و حتی لاتین باشد. قفل تاشو معمولاً از سه جزء تشکیل شده است که وقتی روی مچ بسته می شوند به سادگی روی یکدیگر قرار می گیرند. و بعد توسط یک یا دو خازن که کنار قفل قرار دارد، در جای خود بسته می شود.

این نوع قفل تاشو یا یک طرفه، یکی از راحت‌ترین انواع گیره‌های ساعت مچی است و باعث می شود ساعت به طور همزمان پوشیده یا باز شود. با این حال، ممکن است گاهی اوقات و به مرور زمان خازن‌های کنار قفل آسیب پیدا کنند. به نحوی که با یک اشاره کوچک قفل ساعت باز شود. 

  1. قفل سگکی تاشو یا (Deployant clasp):

این نوع قفل را کمتر دیده‌اید، چون ترکیبی از دو قفل قبلی است که معرفی کردیم. این گیره از یک سگک پین فلزی در یک سر، یک یا دو بخش تاشو در وسط و یک نوار فنری در انتهای دیگر تشکیل شده است. قسمت فنری قفل به سمت کوتاه‌تر بند ساعت متصل می‌شود، در حالی که قسمت سگکی پین دار، در سمت بلندتر بند قرار می‌گیرد که دارای سوراخ‌های تنظیم متعدد است. به اینصورت با یکبار تنظیم قسمت سگکی، دفعات بعد فقط قسمت تاشو را باز و بسته می کنید. این نوع قفل هم برای ساعت‌های بند چرمی از لحاظ کمتر آسیب دیدن بند ساعت مچی، مناسب‌تر است.

  1. قفل پروانه‌ای یک طرفه یا مدل غواصی (Safety Deployment Clasp):

یکی از محبوب‌ترین نوع قفل‌های ساعت به خصوص ساعت‌های بند فلزی، این نوع قفل پروانه‌ای تاشو است. مدل بسته شدن این قفل مانند همان قفل تاشو است که بالاتر توضیح دادیم، اما با ایمنی بیشتر. این قفل دارای یک فلپ اضافی است که در بالای گیره تاشو مهر و موم شده است و به عنوان یک مکانیسم قفل دوگانه قابل اعتماد عمل می کند. 

از این نوع قفل با استفاده خازن در کنار قسمت فلزی هم در ساعت‌های غواصی استفاده می شود تا ایمنی بیشتری داشته باشند. با استفاده از این نوع قلاب (قفل)، حتی در حین شنا در اعماق اقیانوس، نگران باز شدن تصادفی قفل بند ساعت خود نخواهید بود. در شرایط تاسف باری که به طور تصادفی ممکن بود قفل تاشو خود به خود باز شود، این فلپ اضافه سطح امنیتی بیشتری را فراهم کرده که تضمین می کند ساعت شما از روی مچ دست باز نمی شود.

  1. قفل پروانه‌ای دو طرفه یا (Butterfly Clasp):

قفل پروانه‌ای که به آن گیره تاشو مخفی هم گفته می شود، طراحی فوق العاده بدون درز و ظریفی دارد. این نوع بند ساعت از دو لولای فلزی تاشو تشکیل شده است. هنگامی که قفل پروانه‌ای چفت می شود، هر دو جزء آن در داخل بند فلزی ساعت پنهان می شوند، به طوری که در نمای بیرونی ساعت اثری از قفل دیده نمی شود. با فشردن همزمان دو دکمه فشاری قفل در وسط، می توانید ساعت را از روی دست باز کنید. طراحی گیره پروانه‌ای دارای دو بخش یکنواخت و تاشو است که به صورت متقارن و شبیه بال‌های یک پروانه باز و بسته می شود. به همین دلیل هم نام این قفل را مدل پروانه‌ای گذاشته‌اند.

از آنجایی که قفل بند پروانه‌ای در قسمت داخلی دستبند قرار دارد و روی مچ شما فشار داده شده است، تکان دادن یا باز کردن تصادفی آن دشوارتر به نظر می رسد. در نتیجه، گیره پروانه‌ای نسبت به یک گیره تاشو معمولی برای ساعت‌های بند فلزی، مطمئن‌تر است. تنها یک نقطه ضعف درباره این نوع قفل ساعت وجود دارد. اینکه این طراحی ممکن است کمی بر روی مچ دست شما احساس ناراحتی کند، به خصوص اگر ساعت را برای مدت طولانی استفاده می کنید.

  1. قفل سگکی کشویی: 

این نوع قفل بیشتر برای ساعت‌های بند حصیری استفاده می شود. مانند این ساعت اورینت که در تصویر مشاهده می کنید. قسمت سگک این قفل معمولا در وسط و سمت بلندتر بند قرار دارد و شما می توانید سگک را به سادگی با کشیدن آن در امتداد بند حصیری تنظیم کنید تا جایی که بند ساعت روی مچ شما اندازه شود. در انتهای دیگر بند ساعت قسمت فلزی قفل تعبیه شده است که روی سگک کشویی بسته می شود و به طور ایمن آن را در جای خود قفل می کند. وقتی ساعتی را با بند سگک کشویی می‌پوشید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بند را روی سگک فشار دهید تا بسته شود.

  1. قفل غواصی رولکس یا (Glidelock Clasp):

در توضیح شفاف و کامل این نوع قفل باید بگوییم که، گیره Glidelock اساساً همان قفل غواصی است و همان عملکرد را دارد. تفاوت اصلی این است که قفل Glidelock توسط Rolex ثبت شده است و به روشی کمی متفاوت عمل می کند. در نتیجه، قفل Glidelock منحصراً در ساعت‌های غواصی رولکس، مانند Rolex Submariners و Rolex Sea-Dwellers مشاهده می‌شود.

 

  1. قفل مدل جواهرات:

این نوع قفل بیشتر در ساعت شیک زنانه دیده می شود. ساعت‌های زنانه از آنجایی که می توانند با جواهرات خانم‌ها ست شوند، اکثرا دارای طراحی‌های متفاوت هم هستند. این نوع فقل در واقع مانند یک قلاب عمل می کند. قسمت قلاب قفل داخل یک سر بند ساعت می رود و قسمت چفت قفل روی آن بسته می شود. این نوع قفل هم مانند قفل پروانه‌ای دو طرفه به نوعی است که ظاهر زیبا و یکپارچه‌ای از ساعت نمایش می دهد.

  1. قفل چسبی یا (Velcro):

این نوع قفل که حتما در ساعت‌های سواچ و امگا دیده‌اید، بیشتر مورد استفاده در ساعت‌های بند پارچه‌ای یا نایلونی است. به این صورت که یک سمت بلند بند دارای قسمت چسبی است و از حلقه روی قسمت کوتاه بند رد شده و در نهایت مجددا روی قسمت بلند بند، چسبیده می شود. این نوع بند ظاهری اسپرت دارد و برای استفاده روزمره راحت‌تر به نظر می رسد. یکی از مزیت‌های این نوع قفل Velcro این است که بسیار قابل تنظیم است و می‌تواند برای همه انواع اندازه‌های مچ دست مناسب باشد. جالب است بدانید در سال 2021، امگا خط بندهای Velcro خود را با همکاری ناسا راه اندازی کرد.

  1. بدون قفل!

و در آخر لازم است به ساعت‌های بدون قفل اشاره کنیم. ساعت‌هایی که بند آنها بصورت النگویی است و دور مچ دست بسته می شوند. این نوع بسته شدن بند هم بیشتر در ساعت‌های زنانه قابل مشاهده است. همچنین در خصوص نگهداری آنها باید دقت بیشتری داشته باشید.

در آخر:

به نظر شما کدام نوع قفل ساعت برای استفاده شخصی شما مناسب‌تر است؟ حتما نظراتتون را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بزارید. همچنین یادتون باشه که ایران تایمر تنها فروشنده ساعت مچی و مشاوره این زمینه نیست. در ایران تایمر میتونید قطعات ساعت مثل بند، قفل و .. را هم خریداری کنید.

 

انواع مختلف قفل‌های طراحی شده در ساعت‌ها چگونه است؟
امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این محتوا فقط با ذکر منبع و آدرس " سایت ایران تایمر " مجاز است.
محصولات پیشنهادی ما برای شما
نظرات کاربران
مرتب سازی بر اساس:
امیر: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
تشکر
در صورت استفاده از قفل پروانه ای برای ساعت های بند چرمی، نیاز به سوراخ کاری بند چرمی نیز هست؟
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
ایران تایمر: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
سلام - خیر نیاز به سوراخ کری نیست و روی همان بند میتوان قفل را اضافه کرد
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
امیر: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
سلام
قفل تا شو یک طرفه برای بند چرمی چگونه استفاده می گردد؟
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
ایران تایمر: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
سلام دوست عزیز نحوه استفادش مثل همه قفل های پروانه ای هست اما قابل توضیح در کامنت نیست اگر برای استفاده به مشکل برخورد کردید میتونید به یک ساعت فروشی یا شرکت ما جهت این موضوع مراجعه کنید
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
امیر: ۲۱ مهر ۱۴۰۲
جهت سوراخ کاری بند چرمی ابزار خاصی وجود دارد؟
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
ایران تایمر: ۲۲ مهر ۱۴۰۲
سلام دوست عزیز بله میتونید به مغازه های ساعت یا تعمیرات مراجعه کنید
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
امیر: ۱۹ مهر ۱۴۰۲
سلام و تشکر
هنگام استفاده از قفل سگکی تاشو برای بند چرمی نیاز به سوراخ کاری روی بند نیز هست؟
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
ایران تایمر: ۲۰ مهر ۱۴۰۲
سلام دوست عزیز خیر نیازی نیست مگر اینکه باز بند سایز نشه اونوقت میشه اضافه کرد
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
عضو شوید، نظر خود را ثبت کنید، امتیاز بگیرید و رایگان محصول بخرید اطلاعات بیشتر
کد امنیتی را وارد نمایید. تغیر کد امنیتی
ثبت به عنوان میهمان ورود و ثبت نظر
آخرین محصولات دیده شده


بستن فرم