ساعت‌های هنجارشکن و ساخته شده از مواد عجیب غریب

حالت مطالعه

به همراه عکس

شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ نویسنده | مترجم:

ساعت مچی به تنهایی یک اکسسوری جذاب است که دارای پیچیدگی‌های خاصی می باشد. حالا فرض کنید برای ساخت این اکسسوری‌های پیچیده از مواد و متریال‌های نامتعارفی هم استفاده شود. قطعا جذابیت آنها دو چندان خواهد بود. اگر اهل دنیای ساعت و برندهای ساعت مچی باشید، قطعا باید بدانید که قیمت ساعت مچی به هزینه‌های صرف شده برای تولید آن بستگی دارد. ما در این مقاله می خواهیم سراغ ساعت‌هایی برویم که تولید متفاوت و منحصر به فردی دارند. چه از نظر متریال به کار رفته و چه ظاهر، دارای هنجار شکنی‌هایی هستند که در صنعت ساعت سازی باعث جلب توجه بیشتری شدند.

گرانبهاترین ساعت مچی‌ها، چه تفاوت‌هایی دارند؟

متریال و جنس به کار رفته در ساخت ساعت مچی، نشان دهنده ارزش بالای آن ساعت است. به همین خاطر است که بسیاری از برندها ساعت مچی در تولید ساعت‌های منحصر به فرد و خاص با بهترین متریال با هم در رقابت‌اند. استفاده از متریال‌های گران بهایی مانند طلا، نقره، استیل ضد زنگ، تیتانیوم، آلمینیوم، صدف طبیعی، سنگ‌های قیمتی و چرم‌های طبیعی برای بند ساعت از موارد تاثیر گذار در قیمت ساعت مچی است. که بسیاری از مارک‌های ساعت در دنیا برای ساعت‌های لوکس و گران قیمت خود از این متریال استفاده می کنند.

ساعت مچی های ساخته شده از مواد نامتعارف

اما در یک لاین تخصصی‌تر، معمولا برندهای لوکس ساعت به تولید ساعت‌هایی متفاوت‌تر نیز می پردازند. دلیل آن هم چیزی نیست جز رقابت و به چشم آمدن بیشتر در اقیانوس پر تلاطم صنعت ساعت سازی! در چنین لاین‌هایی، برندهای ساعت از مواد نامتعارف و خاص یا طراحی‌های منحصر به فرد برای تولید یک نمونه ساعت مچی استفاده می کنند. معمولا چنین ساعت‌هایی که به نوعی در تولید یا طراحی، متفاوت و هنجار شکن هستند، بصورت تولید محدود عرضه می شوند. چرا که هزینه بیشتری به نسبت تولید سری ساعت‌های معمولی دارند. همچنین مواد عجیب و غریبی که در تولید این ساعت‌ها استفاده می شود، و به نظر نمی رسد که ارتباط زیادی با صنعت ساعت داشته باشند. تولید آنها بیشتر برای ایجاد یک نقطه صحبت جدید و موضوعی است که می تواند برای بازاریابی ساعت استفاده شود. اغلب ماهیت مواد مورد استفاده، هر قطعه را متفاوت می کند، که مطابق با گرایش معاصر به سمت اشیایی است که کاملاً منحصر به فرد هستند. در اینجا ما چند نمونه منتخب از ساعت‌های عجیب غریب و هنجارشکن با مواد نامتعارف در صنعت ساعت سازی را بررسی می کنیم.

معرفی 10 ساعت مچی با مواد نامتعارف

1. ساعت مچی از جنس ماشین Morris Mini - برند REC

ساعت مچی از جنس ماشین

برند REC یک برند ساعت مچی نوپا و جدید است که از سال 2014 در دانمارک شروع به کار کرده. همانطور که از نامش مشخص است این برند در تولید همه ساعت مچی‌هایش از بازیابی استفاده می کند. آخرین ساعت مچی این کمپانی، یک ساعت مردانه بند چرمی با طراحی مینیمال هست. این ساعت مردانه می تواند برای آقایانی که دنبال ساعت‌های با طراحی ساده هستند، جذابیت بالایی داشته باشد.

نکته قابل توجه ای که باعث شده تا در این لیست چنین ساعتی را معرفی کنیم، استفاده از مواد بازیافتی خودروهای Morris Mini است. مواد بازیافتی که در این ساعت استفاده شده، داخل صفحه قابل مشاهدست. همچنین از حالت زنگ زدگی در طراحی صفحه استفاده شده تا بیشتر حس ماشین‌های قدیمی بازیافتی را القا کند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید شماره شناسایی خودروی بازیافتی روی قاب این ساعت مچی نیز حک شده. از موارد قابل توجه دیگر ساعت Morris Mini برند REC، استفاده از بند چرمی جیر و موتور کوارتزی است که در قاب 40 میلیمتری آن استفاده شده. در کل طراحی این ساعت را می توانیم پلی به گذشته و ماشین‌های زیبای Morris Mini پیوند بزنیم. حدود قیمت ساعت معرفی شده در حال حاضر، 255 یورو می باشد.

2. ساعت مچی از جنس گلبرگ - برند Cartier

در دومین معرفی این لیست، یک ساعت مچی زنانه شیک و فوق العاده از برند کارتیه را می بینید که نه تنها از متریال خیلی خاصی برای تولید آن استفاده شده، بلکه طراحی بسیار متفاوت و خیره کننده ای دارد. یک عبارت کلیدی مورد استفاده در کارتیه این است: "تکان دادن سنت با خلاقیت و نوآوری در حالی که صنایع دستی کمیاب و فراموش شده را احیا می کند."

ساعت مچی زنانه شیک کارتیه
ساعت مچی برگ گل کارتیه

از زمانی که کارتیه تصمیم به تولید ساعت‌های Haute Horlogerie گرفت، تلاش کرد تا از یک سو مرزهای مهندسی مکانیک در ساعت سازی را پیش ببرد و از سوی دیگر هنرهای تزئینی فراموش شده از جمله هنر‌های دست ساز با چوب و کاه را احیا کند. کارتیه از این هنر بی نظیر خود چندین بار و به نام سری ساعت‌های Métiers d'Art استفاده کرده. در هنرمندی جدیدش اینبار دست به نوعی خیاطی گل زده تا صفحه‌ی جدید و متفاوتی در ساعت مدل Ballon Bleu de Cartier ایجاد کند. کنار هم قرار گرفتن جواهرات گرانبها و گلبرگ‌های گل ظریف، بر تلاش ترکیبی از دو صنعت که قبلاً در ساعت سازی استفاده نشده بود متکی بود: جواهرسازی و گل آرایی!

 این بار کارتیه با استفاده از گل برگ‌های رنگی نقش یک طوطی زیبا را روی صفحه ساعت مچی زنانه خود ایجاد کرده تا روی مچ دست درخشندگی بیشتری داشته باشد. انفجار رنگی پرهای آبی و زرد نارنجی که در طراحی این ساعت زیبا وجود دارد، نمادی از روح طوطی است. جالب است بدانید که از سنگ زمرد سبز رنگ برای چشم طوطی و از عقیق برای منقال آن استفاده شده. خود صفحه از طلای سفید با روکش رودیوم است که روی قاب آن یک ست الماس قرار دارد. شاید عرض قاب 42 میلیمتر برای یک ساعت زنانه به نظر قابی بزرگ باشد، اما بدون شک ارزش این همه زیبایی را دارد. همچنین کارتیه برای تکمیل زیبایی این مدل ساعت مچی لوکسی از بند چرم طبیعی سفید تمساح استفاده کرده. همچنین از موتور مکانیکی 049 خود کارتیه در ساعت استفاده شده. همانطور که باید انتظار می داشتید، این ساعت مچی زنانه زیبا و منحصر به فرد تنها به تعداد محدود 20 عدد و به صورت سفارشی تولید می شود.

3. ساعت مچی از جنس ماشین مسابقه ای مرسدس AMG - برند IWC

برند لوکس و فوق العاده IWC هر سال با تولید ساعت‌هایی منحصر به فرد و غیر متعارف، دوستداران صنعت ساعت سازی را متحیر می کند. در قراردادی که برند IWC با تیم فرمول یک مرسدس AMG دارد، از سال 2013 مجموعه ای جدید به نام سری ساعت‌های Ingenieur از IWC وارد بازار شده.


ساعت مچی با متریال منحصر به فرد

ساعت‌های سری Ingenieur را می توانیم در رده ساعت اسپرت قرار دهیم، با این تفاوت که در این سری از مقدار زیادی فیبر کربن استفاده می شود. این ماده معمولا برای ساخت اتومبیل‌های مسابقه ای فرمول یک استفاده می شود. بنابراین اگر روزی ساعت Ingenieur را دست کردید، به نوعی دارید یک مرسدس AMG مسابقه ای را لمس می کنید. امسال رانندگان معروف فرمول یک مرسدس بنز، یعنی "Lewis Hamilton" و "Nico Rosberg" ساعت مچی جدیدشان که Ingenieur Chronograph Edition watch (IW379062) بود را در مسابقه به دست داشتند. این ساعت مچی اسپرت IWC دارای صفحه فیبر کربنی است و دو کرنوگراف در صفحه آن قابل مشاهدست که توسط دکمه‌های مشکی رنگ کنار قاب، قابل استفاده می‌باشد. همچنین در پشت قاب ساعت یک مدال از جنس فیبر کربن وجود دارد که از یکی از اتومبیل‌های مسابقه ای استفاده شده توسط مرسدس AMG پتروناس می آید.

4. ساعت مچی از جنس چوب و موسیقی - برند Parmigiani Fleurier

اینبار ترکیبی جذاب از ساعت سازی مدرن با استفاده از هنر‌های باستانی را در این ساعت مچی مردانه چوبی مشاهده می کنید. Parmigiani با تکیه بر فرآیند باستانی برش و مونتاژ روکش‌های چوبی، ساعت مچی با روح موسیقی ساخت و به ریشه‌های راک اند رول آمریکایی ادای احترام کرد.

ساعت مچی چوبی

Parmigiani در این ساعت چوبی از بیش از 50 تکه چوب کوچک برش داده شده، رنگ و مونتاژ شده استفاده کرده تا صفحه ای چوبی با نماد گیتار که بر روی آن پرچم آمریکاست بوجود بیاورد. نسخه دیگر، Wood Rock، دارای پرچم بریتانیا است. همانطور که پیداست، در وسط نقش گیتار از طراحی قلب باز استفاده شده تا موتور این ساعت مکانیکی اتوماتیک با زیبایی هرچه بیشتر به نمایش گذاشته شود. دقیقا بالای صفحه از یک نشانگر میزان انرژی کوک موتور مکانیکی استفاده شده. ا. از ویژگی‌های دیگر این ساعت مردانه Tonda Woodstock برند Parmigiani Fleurier می توانیم به قاب قطر 42 میلیمتر در ضخامت 11.5 میلی متر، از جنس پلاتین و بند چرم طبیعی تمساح هرمس اشاره کنیم. این ساعت نه تنها حرفه ایست، بلکه می تواند مورد پسند علاقه مندان به هنر موسیقی و راک اند رول باشد. قیمت این ساعت مچی شیک و منحصر به فرد، حدودا 255000 یورو است.

5. ساعت مچی از جنس خون و گلوله - برند Artya

ساعت مچی هالووینی

این ساعت را می توانیم در رده ساعت‌های ترسناک قرار دهیم! برند Artya که در تولید ساعت‌های عجیب و منحصر به فرد، هنر خاصی دارد، اینبار یک ساعت مچی‌هالووینی به بازار و برای دوستداران این حوزه تولید کرده. ساعتی با استفاده از گلوله شکاری برای گرگینه‌ها و ترکیب آن با خون. قسمت ترسناک این ساعت، استفاده از قسمتی از خون طراح و مدیر آرتیا به نام (Yvan Arpa) است که در صفحه ساعت مچی مشاهده می شود!

این ساعت مچی مخصوص‌هالووین تولید شده و در قاب 47 میلیمتری آن از دو گلوله با جنس نقره دست ساز استفاده شده. به گفته Artya این ساعت‌هالووینی ساخته شده تا از ما در برابر گرگینه‌های دوران مدرن محافظت کند. جالب اینجاست که ساعت معرفی شده قیمت زیادی ندارد و در واقع Artya Werewolf حدود 6500 یورو قیمت دارد.

6. ساعت مچی از جنس کشتی تایتانیک - برند Romain Jerome

این ساعت قطعا عجیب‌ترین ساعت مچی است که در این لیست می بینید، نه از نظر ظاهر بلکه از نظر متریال به کار رفته! برند Romain Jerome در این مدل ساعت مچی خود از مقدار کمی فولاد زنگ زده و تثبیت شده از کشتی تایتانیک به همراه موارد بیشتری از کارخانه کشتی سازنده تایتانیک بخت برگشته، برای قاب و بدنه ساعت استفاده کرده. باید گفت در صفحه مشکی رنگ این ساعت که مشاهده می کنید، یک تکه زغال سنگ که از کشتی تایتانیک استخراج شده به کار گرفته شده. ابتکار او قابل تحسین نیست؟

ساعت مچی از جنس تایتانتیک

از ویژگی‌های دیگر این ساعت تایتانیک استفاده از موتور مکانیکی در قاب 46 میلیمتری است. و همانطور که باید انتظار می داشتید، این ساعت بصورت تولید محدود در سال 2012 به بازار عرضه شد که همه آنها به فروش رسیدند. شانس اینکه این ساعت را بتوانید خریداری کنید بسیار کم است. اما Romain Jerome که در استفاده متریال‌های کمیاب متبحر است ساعت‌های دیگری تولید کرده که شاید شناختن آنها برای شما هم جالب باشد. ساخته‌های دیگر رومن ژروم با استفاده از مواد غیر عادی عبارتند از: ساعت مچی مسی از مجسمه آزادی، ساعت مچی Moon Dust Steel Mood از جنس صفحه ای حاوی غبار ماه، یا ساعت مچی با قطعات آپولو 11 و …

7. ساعت مچی از جنس فسیل دایناسور‌ها - برند Artya

در این لیست برای بار دوم نام برند Artya را می بینید. شاید به این خاطر است که این برند تبحر ویژه ای در تولید ساعت‌های غیر متعارف دارد. اما این بار ساعتی عجیب‌تر از مدل قبلی را معرفی کرده. یک ساعت مچی از جنس دایناسور؟ بله، این بار طراح Artya از فسیل دایناسور برای طراحی داخل صفحه ساعت مچی استفاده کرده. با اینکه این یک ساعت مچی اورجینال است اما صاحب ساعت می تواند مطمئن باشد که هیچ یک از مواد ارگانیک اصلی در ساعت باقی نمانده و این تنها یک سنگ فسیل است. به هر حال، در این ساعت مچی مکانیکی، از یک ماده با ده‌ها میلیون سال قدمت و از جنس دایناسور گیاه‌خواری که حدود 100 میلیون سال پیش در عصر ژوراسیک می‌زیسته، منشا گرفته شده. جالب اینجاست که بند ساعت هم غیر معمول است، و از پوست وزغ عصایی آمریکایی برای تولید بند آن استفاده شده. قیمت حدودی این ساعت مچی، 9200 یورو است.

ساعت مچی از جنس دایناسور

8. ساعت مچی از جنس سرامیک مغناطیسی - برند Rolex

ساعت مچی رولکس

اینبار در ساعت مچی رولکس مدل Oyster Perpetual Day-Date 36 شاهد یک ماده عجیب و غریب به نام فریت (ferrite) هستیم. فریت، ماده ای است سرامیکی مانند با خواص مغناطیسی که در بسیاری از انواع دستگاه‌های الکترونیکی مفید است. فریت‌ها سخت، شکننده، حاوی آهن و عموما خاکستری یا سیاه هستند و پلی کریستالی‌اند، یعنی از تعداد زیادی کریستال کوچک تشکیل شده اند. رولکس اینبار از ترکیب صفحه ساعت از جنس فریت با الماس‌های روی ایندکس، یک نسخه درخشان با جلب توجه بیشتر به بازار عرضه کرده که برای دوستداران ساعت‌های رولکس می تواند هیجان انگیز هم باشد.

9. ساعت مچی از جنس پر - برند Harry Winston

برند Harry Winston که در رده برندهای جواهر ساز قرار دارد و ساعت‌های بسیار گران قیمتی تولید می کند، اینبار با طراحی ساعت‌های زنانه متفاوت در نمایشگاه بزرگ Baselworld خودنمایی کرده.هری وینستون ترجیح داد تا در Baselworld با مجموعه نفیسی از ساعت‌های زنانه با طراحی و هنر دست ساز از جنس پرهای کمیاب وارد رقابت شود.

ساعت مچی از جنس پر

ساعت‌های زنانه این مجموعه همگی دارای موتور کوارتز، جعبه‌های طلای 18 عیار سفید یا رزگلد با 66 الماس تراش برلیان در 1.45 عیار و تاج برلیان می باشند. پرهای استفاده شده در صفحه این ساعت زنانه لوکس از انواع پرهای قرقاول نقره ای، قرقاول لیدی آمهرت و یا پر طاووس است. همچنین Harry Winston مهارت ویژه ای در ترکیب هنر استفاده از پر و ترکیب آن با سنگ‌های گران قیمت و براق دارد که در این سری از ساعت‌ها هم استفاده کرده. در واقع این سری از ساعت زنانه Harry Winston را می توانیم شاهکاری هنری با ظرافت بی نظیر نام ببریم.

10. ساعت مچی از جنس سیگار برگ - برند HYT

باید قبول کرد که HYT در تولید ساعت‌های با طراحی متفاوت، عملکرد قابل تحسینی دارد. اما اینبار و در این لیست بخاطر تولید ساعت مچی از جنس سیگار برگ معرفی شده. این سری از ساعت‌های HYT با سیگار H1 که با زیباترین سیگار برگ‌های رودولفو ویتولا تزئین شده است، قدمی فراتر گذاشته‌اند. همچنین این سیگار برگ‌ها با همکاری برند La Casa Cubana در سنگاپور ساخته شده است.

ساعت مچی از  جنس سیگار برگ

سخن آخر:

اگر قصد خرید ساعت مچی دارید اما می خواهید ساعتی متفاوت داشته باشید، خبر خوب این است که در صنعت امروزی ساعت، همه چیز ممکن شده. همانطور که در این لیست دیدید، ساعت‌های خیلی خاص با عجیب و غریب‌ترین متریال تولید و به بازار عرضه شده اند که هر کدام دارای ویژگی و ارزش مثال زدنی هستند. در بین مدل‌های معرفی شده، به نظر شما عجیب‌ترین ساعت مچی کدام مدل است؟

ساعت‌های هنجارشکن و ساخته شده از مواد عجیب غریب
  ۵
نویسنده | مترجم: سحر نجیبی
من متخصص تولید محتوا متنی، عکس و فیلم برداری و علاقه مند به حوزه ساعت مچی و اکسسوری، دنیای مد و فشن با تجربه کافی در این زمینه هستم. و در سایت ایران تایمر از جدیدترین مدل های روز تا فنی ترین اطلاعات دنیای ساعت ها را با شما به اشتراک می گذارم.
امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این محتوا فقط با ذکر منبع و آدرس " سایت ایران تایمر " مجاز است.
محصولات پیشنهادی ما برای شما
نظرات کاربران
مرتب سازی بر اساس:
امیر: ۲۸ آذر ۱۴۰۲
این ساعت ها به صورت محدود limited تولید می شوند؟
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
ایران تایمر: ۲ دی ۱۴۰۲
سلام دوست عزیز بله اکثرا تولید محدود هستند
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
امیر: ۲۷ آذر ۱۴۰۲
سلام آیا این ساعت ها از نظر کیفیت ساخت نیز نسبتبه مدل های نرمال برتری دارند؟
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
ایران تایمر: ۲۸ آذر ۱۴۰۲
بخاطر خاص بودن در زمان تولید دقت بیشتری روی این محصولات انجام میشود
به نظر شما این نظر مفید بود؟ بله (0) خیر (0)
عضو شوید، نظر خود را ثبت کنید، امتیاز بگیرید و رایگان محصول بخرید اطلاعات بیشتر
کد امنیتی را وارد نمایید. تغیر کد امنیتی
ثبت به عنوان میهمان ورود و ثبت نظر
آخرین محصولات دیده شده


بستن فرم