ساعت های خلبانی چه ویژگی هایی دارند

حالت مطالعه

+ بهترین برندهای ساعت خلبانی

ﺳﻪشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ نویسنده | مترجم:

ساعت خلبانی یکی از انواع ساعت های محبوب در بین دوستداران ساعت مچی است که همیشه در جایگاه ویژه ای نیز قرار داشته. اما چه چیزی در ساعت مچی خلبانی باعث محبوب آن شده و چه وجه تمایزی نسبت به سایر ساعت های دیگر دارد؟ حتما هنگام خرید ساعت مچی این نام ها را شنیده اید، ساعت غواصی، ساعت کوهنوردی، ساعت مخصوص شنا، ساعت خلبانی و …! فرق بین آنها چیست و مناسب چه نوع استفاده های است؟ ما در این مقاله بطور اختصاصی در مورد ساعت های خلبانی و اینکه مورد استفاده چه استایل ها و تیپ هایی می تواند باشد صحبت می کنیم. پس در ادامه با من همراه باشید.

تاریخچه ای از تولید اولین ساعت مچی خلبانی

در اوایل قرن بیستم، خلبانان با مشکل تکنولوژی ساعت مواجه شدند. در آن زمان، همچنان بسیاری از مردان هنوز یک ساعت جیبی به همراه داشتند و ساعت مچی به مفهوم امروزی کاملا وجود نداشت. در واقع در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، بعد از اینکه ساعت سازان نیاز تولید ساعت مچی زنانه برای استفاده بانوان را تشخیص دادند و طی یک سری اتفاقات از جمله جنگ جهانی، مردم به سمت ساعت های جیبی رفتند که به جای یک بند فلزی کوتاه دارای یک مچ بند بود و میشد آن را روی دست بست. با اینکه همچنان ساعت مچی به تعریف امروزی شکل نگرفته بود، اما داشتن یک ساعت مچی مخصوص خلبانان در آن زمان، اولین جرقه برای تولید ساعت مچی خلبانی شد. می پرسید چطور؟

اولین ساعت مچی خلبانی

اکثر ساعت های خلبانی که امروزه می شناسیم در بین دو جنگ جهانی (عصر طلایی هوانوردی) به تولید رسیدند، اما اولین ساعت خلبانی جهان، داستان متفاوتی داشت. در سال 1904، لوئیس کارتیه، به درخواست دوستش "آلبرتو سانتوس-دومونت" یک هوانورد برزیلی-فرانسوی، ساعت مچی با مدل کارتیه سانتوس را طراحی و تولید کرد. این خلبان نیاز داشت تا در زمان پرواز، بدون اینکه در جیب هایش به دنبال ساعت جیبی بگردد، با یک نگاه سریع و قابل دسترس به ساعت دست پیدا کند. نتیجه این ساعت کارتیه، یک ساعت مچی مردانه با عرض قاب کوچک طلایی، طراحی مربعی شکل و پیچ های آشکار بود که برای سفرهای هوایی ساخته شد. اگرچه ساعت‌های خلبانی در طول سال‌ها کاملاً تکامل یافته‌اند، اما بسیاری از مردم سانتوس را نه تنها اولین ساعت خلبانی بلکه اولین ساعت مچی می‌دانند.

در طول سال‌ها، ساعت خلبانی شاهد نوآوری‌هایی بود که استفاده آن توسط یک خلبان را آسان‌تر می‌کرد. برندهای ساعت مچی محبوب دیگر مانند Breitling قابلیت هایی از جمله بزل (زه قاب چرخشی دور صفحه ساعت) و کرنوگراف را اضافه کردند تا نیازها و پیچیدگی‌های پرواز که مدام در حال تغییر است را برآورده کنند. برندهای دیگری مانند IWC، Bell & Ross، و Longines تلاش خود را بر ساعت‌های خلبانی، به ویژه در سال‌های جنگ بیشتر متمرکز کردند.

ساعت خلبانی

ساعت های خلبانی در جنگ جهانی اول و دوم:

تا جنگ جهانی اول، در واقع به جای ساعت خلبانی، ساعت هوانوردی رایج بود. ساعت هایی که برای زمان بندی در مدت پرواز مورد استفاده قرار می گرفتند. بریتانیا ساعت های جیبی که توسط شرکت اسمیت واچ تولید
می شد را برای هواپیمایی رویال سلطنتی بریتانیا در نظر گرفت و از آن استفاده می کردند. این ساعت ها با نام ساعت های مارک نشانده دار شناخته می شدند که روی صفحه آنها ساده و مشخص بود. کاربرد آنها نیز در ناوبری، مصرف سوخت و هماهنگی حملات در جنگ بود.

ساعت مچی هوانوردی

اما ساعت مچی های خلبانی در جنگ جهانی دوم شامل تغییرات چشمگیری شدند. از اولین این تغییرات، بسته شدن ساعت های هوانوردی بر روی لباس های خلبانان بود. ظاهر آنها نیز تغییراتی داشت، از جمله: صفحه مشکی رنگ با اعداد (ایندکس ها) و عقربه های خوانا. در ساعت های خلبانی جنگ جهانی دوم از مکانیسمی استفاده می شد تا دقت نمایش زمان افزایش پیدا کند و نیاز به اصلاح دائمی ساعت از بین برود. همچنین در طراحی این ساعت ها از یک مثلث کوچک در جایگاه عدد 12 صفحه ساعت استفاده می شد که نشان میداد هواپیما وارونه پرواز می کند یا نه؟! این ساعت ها در آن زمان بیشتر توسط شرکت لوفت وافه آلمان و نیروی هوایی بریتانیا مورد استفاده قرار می گرفت.

اولین ساعت های خلبانی تاثیر گذار و اولین ساعت خلبانی آمریکایی

پیشرفت در طراحی و تولید ساعت های خلبانی، همسو با پیشرفت توانایی خلبانان در پرواز و رفع نیاز های آنان بود. هر چقدر که تجهیزات پرواز پیشرفته شد، اهمیت استفاده از ساعت های خلبانی با دقت و متناسب با پیشرفت ها الزام پیدا کرد. اما بعضی از اولین ساعت های خلبانی هنوز و همچنان در یادها باقی مانده اند که در ادامه معرفی میکنیم. بعد از جنگ جهانی اول بود که پرواز در ایالات متحده با استقبال بیشتر و خیلی جدی توسط خلبانان برای شکستن رکوردهای جدید ناوبری به یک رقابت و چالش تبدیل شد. ساعت ساز معروف آن زمان تا کنون، یعنی شرکت ساعت سازی Longines در سال 1927، گذر "چارلز لیندبرگ" را اندازه گیری میکرد. پس از موفقیت او با فرود بعد از 33 ساعت و 30 دقیقه پرواز، لونجین با نظر لیندبرگ ساعت خلبانی جدیدی به نام "Angle Hour" را تولید کرد.

از دیگر ساعت های مشهور در بین ساعت های خلبانی، ساعت مچی رولکس مدل "Rolex Pan AM GMT Master" است که در سال 1954 برای تیم تجاری خطوط هوایی تولید شد. این ساعت خلبانی رولکس که در سبک ساعت اسپرت قرار می گیرد، قابلیت جالبی داشت که میتوانست زمان را هم در مبدا و هم مقصد مشخص کند. این کار تنها با اضافه کردن یک عقربه اضافه به اسم عقربه چهارم صورت می گرفت. همچنین این ساعت خلبانی رولکس به علت طراحی صفحه با رنگ های آبی و سفید برای تشخیص زمان صبح و عصر توسط خلبانان جت، به ساعت پپسی رولکس نیز شهرت یافت.

اولین ساعت خلبانی رولکس - رولکس پپسی

10 ویژگی ساعت مچی خلبانی:

اصلی ترین ویژگی ساعت مچی خلبانی این است که خلبان بتواند به راحتی از ساعت استفاده کند و مزاحمتی برای او نداشته باشد. در واقع آیتم های کمی برای تشخیص ساعت خلبانی وجود دارد و همان ها هم به نیاز اصلی خلبان بستگی دارد. یا به بیان دیگر، ساعت‌های خلبان طیف وسیعی از ویژگی‌های متناسب با نیازهای هوانوردان را نشان می‌دهند. اما این ویژگی ها باعث می شود تا ما بتوانیم ساعت خلبانی را از سایر ساعت های ورزشی و یا ساعت غواصی متمایز کنیم. ما در اینجا به چند ویژگی اصلی ساعت های خلبانی می پردازیم و تاثیر آنها را بررسی می کنیم:

1. عقربه های بزرگ و علامت های خوانا:

ویژگی ساعت خلبانی

شناخته شده ترین ویژگی در ساعت های خلبانی، استفاده از عقربه های خوانا، ایندکس های واضح و دید مناسبی است که در هر شرایطی، حتی نور کم ایجاد می کنند. به لطف عقربه و نشانگرهای بزرگ داخل صفحه، ساعت های هوانوردی خوانایی بیشتری دارند. در مقایسه با ساعت غواصی، در ساعت های خلبانی از نشانگرهای اعداد کامل استفاده می شود. یعنی به جای اینکه فقط علامت های شاخص را داشته باشند، تمام ایندکس ها بصورت اعداد درشت و برجسته درج شده تا خوانایی واضحی داشته باشند. همچنین از بهترین متریال شب نما بر روی عقربه ها و ایندکس ها استفاده می شود که در هر شرایط نوری، حتی در تاریکی صفحه قابل خواندن باشد.

2. عرض قاب بزرگ و تاج قابل دسترس:

ساعت هوانوردی به نسبت ساعت های معمولی دارای عرض قاب بزرگتری هستند و سطح بیشتری را روی دست میگیرند. همچنین استفاده از دسته کوک بزرگ در ساعت خلبانی، یک ویژگی طراحی قدیمی است که به خلبان اجازه می دهد تا هنگام پوشیدن دستکش هم به راحتی بتواند تاج (دسته کوک) را بچرخاند.

ویژگی مهم ساعت مچی خلبانی

3. استفاده از قاب ضد مغناطیسی:

قاب ساعت مچی خلبانی

کابین هواپیما پر از ابزارهایی است که قابلیت ساطع کردن امواج الکترومغناطیسی را دارند. برای اینکه این امواج بر روی عملکرد ساعت، اثر مخرب نداشته باشد، مهم است که قاب ساعت خلبانی ضد مغناطیسی باشد. این خاصیت خیال خلبان را بابت عملکرد درست و حرکت دقیق عقربه ها، راحت می کند.

4. دقت و صحت نمایش زمان:

تا قبل از تولید ساعت مچی کوارتز، زمان سنج ها ابزار قابل اعتماد تری نسبت به ساعت های مکانیکی بودند. چرا که ساعت های مکانیکی بخاطر نوع مکانیزم موتور، همیشه دارای تلرانس زمانی هر چند کم هستند. از آنجایی که زمان بندی در هوانوردی امر مهم و حساسیت برانگیزی است، پس دقت در نمایش زمان بیشتر اهمیت پیدا می کند. از همین رو، امروزه اکثر ساعت های خلبانی دارای موتور کوارتز می باشند.

موتور ساعت خلبانی

5. ضدضربه و مقاوم در برابر ارتعاش:

ساعت مچی هوانوردی

میزان ضد ضربه بودن ساعت و مقاومت در برابر ارتعاشات آن در زمان تیک آف و جهت گیری های هواپیمایی اهمیت پیدا می کند. به همین دلیل هم ساعت های هوانوردی از مقاومت خوبی برخوردارند.

6. ویژگی های کاربردی مانند کرنوگراف:

یکی از ویژگی های پرکاربرد و مهم در ساعت خلبانی کرنوگراف است. ساعت کرنوگراف دار به خلبانان جهت ردیابی دقیق زمان پرواز کمک بیشتری می کند. به همین جهت در اکثر ساعت های خلبانی، کرنوگراف را مشاهده می کنید.

ساعت مچی خلبانی کرنوگراف دار

7. ویژگی دو زمانه یا GMT:

ساعت GMT خلبانی

طبیعیست که اکثر خلبانان به این ویژگی نیاز دارند. قابلیت زمان سنج GMT کمک می کند تا کنترل مناطق زمانی و زمان جهانی را بدست داشته باشند.

8. اسلاید و مقیاس ها:

جدا از اینکه ساعت های خلبانی مقدار خطای کمتری نسبت به سایر ساعت های دیگر دارند، در بعضی از مدل های آنها در بالای صفحه اسلاید مقیاس ها وجود دارد. این ویژگی به محاسبات ریاضی، تبدیل کیلومتر به مایل، پوند به کیلوگرم و … کمک می کند.

ساعت هوانوردی

9. بند دولایه ساعت های خلبانی:

بند ساعت مچی خلبانی

در اکثر ساعت های خلبانی از بند های دو لایه استفاده می شود که لایه دوم دقیقا زیر قاب است، اما تا به حال پرسیدید چرا؟ به علت گرمای بالای داخل کابین، ممکن است قاب جنس استیل ساعت داغ شود و روی دست موجب اذیت شود. با وجود بند دولایه استفاده از ساعت های خلبانی در محیط های گرم راحت تر شده.

10. قاب های نشان دار یا نشانگر ها:

در اکثر ساعت های خلبانی یا هوانوردی، یک نشانه روی زه قاب چرخان یا داخل صفحه ساعت در جایگاه عدد 12 مشاهده می شود. این نشانگر می تواند به عنوان برای نظارت و شمارشگر معکوس برای انجام کاری مشخص استفاده شود. مثلا تعیین زمان رسیدن به نقطه ای مشخص یا بمب افکنی!

نشانه ساعت خلبانی

تعریف ساعت b-Uhr در ساعت های خلبانی:

اصطلاح B-Uhr مخفف کلمه Beobachtungsuhr در زبان آلمانی است که البته به ساعت های "فیلگر" هم شناخته می شوند و در بحث ساعت های خلبانی بسیار مهم هستند. در واقعا ساعت های B-Uhr همان ساعت های بمب افکن آلمانی خلبانان در جنگ جهانی دوم هستند و به ساعت های شوم معروف اند! این مدل ساعت ها 2 نوع هستند و تنها 5 شرکت ساعت ساز آلمانی آنها را تولید می کردند. شرکت هایی از جمله: A Lange & Sohne, Laco (Lacher & Co), Stowa( Walter Storz) , Wempe ( Chronometerwerke Hamburg) و IWC که تولیدات آنها و سبک ساعت هایی که ایجاد کردند، باعث طراحی امروزی در ساعت های خلبانی شد.

قیمت ساعت خلبانی و ارزش خرید آن:

اگرچه امروزه خلبانان به دلیل تجهیزات پیشرفته و دقیق داخل کابین هواپیما، نیاز کمتری به ساعت های هوانوردی دارند. اما نباید فراموش کرد که اولین ساعت های خلبانی تاثیر گذار ترین و کارآمد ترین ساعت ها برای پیشرفت صنعت هوانوردی بودند. در دنیای امروز صنعت ساعت مچی، ساعت مچی های خلبانی برای استفاده عموم مردم صرفا جنبه ظاهری دارد تا کاربردی. از آنجایی که ظاهر ساعت های خلبانی با دیگر سبک های ساعت دارای تفاوت هایی است، داشتن حداقل یک ساعت خلبانی پیشنهاد وسوسه برانگیزی است. مخصوصا آقایان که استقبال بیشتری از ساعت های مردانه خلبانی دارند. قیمت ساعت خلبانی بستگی به برندی است که انتخاب می کنید. در حال حاضر برندهای قدرتمند زیادی در صنعت ساعت، برای طراحی و تولید ساعت خلبانی با هم رقابت می کنند. و در واقع می توانیم بگوییم متناسب با برند تولید کننده، میزان کیفیت متریال و نوع تولید آن برند، قیمت ساعت خلبانی متفاوت است. اما از لحاظ ارزش خرید، قطعا داشتن یک ساعت مچی متفاوت با ویژگی هایی که بالاتر ذکر شد، ارزنده است.

قیمت ساعت خلبانی

بهترین برندهای ساعت مچی خلبانی:

اگر قصد خرید ساعت مچی خلبانی از گالری ساعت دارید و میخواهید یک انتخاب عالی داشته باشید، مهم است که با بهترین برندهای سازنده این سبک ساعت، آشنا شوید. آشنایی با این برندها باعث می شود با بتوانید دقیق تر و به صرفه خرید کنید.

ساعت خلبانی سیکو:

هیچ جای تعجبی ندارد که با برند محبوب سیکو این لیست شروع شود. سیکو همیشه در صنعت ساعت سازی پیشرو بوده و دربرگرفتن همه سلایق و علایق، جزو سیاست های کاری این برند نامدار ژاپنی است. سیکو اما در تولید ساعت های خلبانی اش، ایده و خلاقیت خاص خودش را در طراحی ها نشان داده. از آنجایی که این برند به خوبی نیاز و سلیقه متقاضیانش را می شناسد، ساعت های خلبانی که خیلی صفحه شلوغ داشته باشد، تولید نمی کند. اکثر ساعت های خلبانی این برند را می توانید در بین مدل های سری سیکو 5 مشاهده کنید. اما اولین ساعت خلبانی سیکو مدل SNA411 بود که بر خلاف گفته قبل، طراحی کمی شلوغ تر از حد معمول داشت. در واقع به شما حق میدهیم که برای خرید ساعت سیکو خلبانی بین چند مدل مردد شوید. چرا که جذاب ترین طراحی ها را در کنار حفظ اصالت و کیفیت در نظر می گیرد. قیمت ساعت خلبانی سیکو را می توانیم در رده رنج متوسط صنعت ساعت سازی بدانیم.

ساعت خلبانی سیکو

ساعت خلبانی برند سیتیزن:

محال ممکن است رقیب سیکو، یعنی سیتیزن ژاپنی در این لیست نباشد! سیتیزن هم مانند سیکو دارای جایگاه ویژه ای است و تولیدات این برند همه سلایق را دربر می گیرد. فرق طراحی ساعت خلبانی سیتیزن با سیکو، در شلوغی طراحی است. اگر به ساعت های خلبانی علاقه مندید که طراحی های شلوغ تر و ترکیب صفحه دیجیتال و آنالوگ داشته باشد، احتمالا ساعت های سیتیزن بیشتر مناسب شماست. به علاوه اینکه به احتمال قوی یکی از ویژگی های مثبت ساعت خلبانی سیتیزن، قابلیت اکو درایو است. چا که این برند در اکثر ساعت های قدرتمندش از این فناوری منحصر به فرد خود استفاده می کند. رنج قیمت ساعت های خلبانی سیتیزن در بعضی مواقع به علت داشتن فناوری های خاص این برند، بالاتر از سیکو است.

ساعت خلبانی اینگرسول:

اینگرسول یک رقیب سرسخت از دل کشور آمریکاست. ساعت های اینگرسول در سبک های متفاوت و متنوعی تولید می شود که یکی از پایه ثابت ترین آنها، سبک خلبانی است. ساعت های خلبانی اینگرسول همچنین دارای امضای طراحی منحصر به فرد این برند می باشند. به نحوی که حتی از فاصله دور مشخص می شود ساعت قاب درشت با دسته کوک های خیلی بزرگی که روی دستتان است، از این برند امریکاییست. شاید قیمت ساعت اینگرسول در مدل های کلاسیک اتوماتیک در رنج بالایی باشد، اما در ساعت های خلبانی این برند قیمت معقول و گاها به صرفه تری دارد.

ساعت خلبانی اینگرسول

ساعت خلبانی لومینوکس:

برند ساعت لومینوکس یک برند متفاوت و به صرفه سوئیسی است. لومینوکس جدا از تولید ساعت خلبانی های جدید و متنوع، مهارت زیادی در تولید ساعت های نظامی دارد. یکی از ویژگی های برجسته در ساعت های سوئیسی لومینوکس، استفاده از بهترین متریال برای شب نما در اکثر ساعت هایش است. این برند با توجه به اصالت سوئیس و متریال بسیار با کیفیتش، دارای رنج قیمت معقول و مناسبی می باشد.

ساعت خلبانی فورتیس:

اگر قصد خرید ساعت خلبانی از یک برند سوئیس و لوکس دارید، بدون هیچ تردیدی فورتیس را انتخاب کنید. برند ساعت مچی سوئیسی فورتیس نه تنها در سبک خلبانی، بلکه در دیگر لاین های تولیدش ثابت کرده که صاحب سبک است. سبک طراحی های فورتیس انگار از دل گذشته و پلی به آینده صنعت ساعت سازیست و همین باعث می شود تا به دل بنشیند. جدا از موضوع طراحی، فورتیس خیال شما را از بابت کیفیت و متریال درجه یک به کار رفته در ساعت مچی، تا ابد راحت خواهد کرد. با توجه به سوئیسی و لوکس بودن برند فورتیس، طبیعیست که در رنج قیمت بالا شناخته شود.

خرید ساعت خلبانسی سوئیسی

ساعت خلبانی آلپینا:

یکی دیگر از برندهای سوئیسی و لاکچری که اکثرا ساعت خلبانی و ساعت غواصی تولید می کند، برند آلپیناست. سیاست این برند ساعت ساز سوئیسی، بیشتر تولید ساعت مچی هایی خاص برای حرفه های خاص و افراد خاص پسند است. پس طبیعیست که در این برند دست شما برای خرید ساعت سوئیسی با سبک خلبانی یا غواصی باز تر نیز باشد. از لحاظ رنج قیمت، برند آلپینا به صرفه تر از فورتیس می باشد.

سوالات متداول درباره ساعت خلبانی:

ساعت خلبانی چه ویژگی خاصی دارد؟

مهم ترین ویژگی ساعت های خلبانی، امکان استفاده آسان از آنهاست. داشتن قاب و عقربه های بزرگ و شفاف، دسته کوک بزرگ برای دسترسی راحت حتی از روی دستکش خلبان، ویژگی های کرنوگراف و GMT و نشانگر جایگاه عدد 12 از بارزترین مشخصات و ویژگی های ساعت مچی خلبانی است.

چه کسی اولین ساعت مچی خلبانی را تولید کرد؟

اولین سازنده ساعت خلبانی برند کارتیه به سفارش دوست هوانورد خود "آلبرتو سانتوس-دومونت" بود.

چه برندهایی بهترین سازنده ساعت خلبانی هستند؟

برند های نامداری از جمله; iwc، زنیت، لانژین، پتک فیلیپ، برمونت، فورتیس و … از قدرتمند ترین برندهای سازنده ساعت های خلبانی هستند. اما داخل ایران و در سایت مرجع ساعت مچی پرفروش ترین و بهترین برندهای ساعت خلبانی شامل این لیست است: برند فورتیس، آلپینا، سیکو، سیتیزن، لومینوکس و اینگرسول.

آیا خلبانان هنوز از ساعت خلبانی استفاده می کنند؟

شاید هنوز آنها از ساعت مچی هوانوردی استفاده کنند اما قطعا با توجه به پیشرفت های صنعت هوایی، ابزار های خیلی راحت تر، دقیق تر و قابل دسترس در کابین آنها مهیا شده که اهمیت استفاده از ساعت مچی خلبانی را کمرنگ تر می کند. اما بطور کلی ساعت مچی خلبانی هنوز جایگاه ویژه ای دربین عموم مردم دارد.

خرید اینترنتی ساعت خلبانی اصل و برند:

قیمت و خرید ساعت خلبانی

بدون شک یکی از دغدغه های اصلی در زمان خرید ساعت مچی، اصالت آن است. ما همیشه در ایران تایمر خرید ساعت مچی های اورجینال را فقط از نمایندگی های معتبر پیشنهاد می دهیم. اگر در انتخاب برند و مدل ساعت خلبانی دچار تردید هستید، مشاوران ما می توانند شما را برای یک خرید مطمئن و لذت بخش راهنمایی کنند.

ساعت های خلبانی چه ویژگی هایی دارند
  ۱
نویسنده | مترجم: سحر نجیبی
من متخصص تولید محتوا متنی، عکس و فیلم برداری و علاقه مند به حوزه ساعت مچی و اکسسوری، دنیای مد و فشن با تجربه کافی در این زمینه هستم. و در سایت ایران تایمر از جدیدترین مدل های روز تا فنی ترین اطلاعات دنیای ساعت ها را با شما به اشتراک می گذارم.
امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از این محتوا فقط با ذکر منبع و آدرس " سایت ایران تایمر " مجاز است.
محصولات پیشنهادی ما برای شما
نظرات کاربران
مرتب سازی بر اساس:
عضو شوید، نظر خود را ثبت کنید، امتیاز بگیرید و رایگان محصول بخرید اطلاعات بیشتر
کد امنیتی را وارد نمایید. تغیر کد امنیتی
ثبت به عنوان میهمان ورود و ثبت نظر
آخرین محصولات دیده شده


بستن فرم